10 август, 2008

троянски гледки

Покрив с тикли. Бившето килийно училище в село Гумощник, възстановено с т.нар. "царски проект". Вътре раздават дипломите на малки ученици от Троян, иначе е затворено, защото църквата и общината се съдят за него.
Ателието на Ирина и Ивайло в Априлци. Живеят и рисуват заедно като един. Не можеш да разбереш откъде започва единият и къде другият. Не им липсва големият град. Нещата им са много красиви, рисувани изцяло на ръка. И в този занаят има "хляб", т.е. масова продукция и разкош, за ценители. Съчетават ги.

Отец Станимир отваря църквата в с. Гумощник с ключа от нейното създаване преди 170 години. За разлика от други неща, този ключ се пази като реликва в обезлюденото село.

Поглед отвътре. В този храм е един от най-ювелирно изработените иконостаси, които съм виждала. Правили са го шест години. Днес дали някой ще отдели шест години за нещо подобно?
Дядо Марин от с. Черни Осъм. На 87 години. Заснет в най-голямата жега в два по обед. Бодър и все с нагласа да запее. Рецитира "Епопея на забравените", изпълнява от кръчмарски до възрожденски песни. Коментира войната в Грузия. Кара колело, коси трева и от време на време си сипва по малко ракия.

Местен майстор на ракия. В случая я вари за атракция на туристите. Не обича слаба ракия. Казва ми, че е пил и чист спирт "с рускиня". И двамата изпили по равно. Не издава много от тайните на варенето, но отсича, че разпоредбите за казаните и акцизите "тук не важат".

Камък и цвете - преливане, без което планинският край не може. Дворът на хотела. Глинени съдове и пъстра навалица от цветове в розово-червено, които заличават градските образи без следа.

Каручка като на Сали Яшар. В панарирната палата в Орешак. Наистина "пее". Идва чак от Добруджа. Майсторенето на такива возила искало да знаеш поне три занаята. Някога тези каручки били най-търсени за сватби.

Познахте ги, нали? Градинските духове, населяващи всяко ъгълче в този край.

07 август, 2008

бразилия, събрана в един двор

Варна. Първите дни на август. Цветна, шумна, лятна. На всеки ъгъл гъмжи от събития - концерти, изложби на открито, панаир на занаятите, дори надбягване на високи токчета.
И като щипка канела в този шарен коктейл: дни на бразилската култура. Сред гостуващите изпълнители: Клаудио Крон, родом от Бразилия, живеещ в Англия, изкарващ пари от традиционна бразилска музика и традиционно бразилско бойно изкуство: капоейра.
Във Варна първо се разходи из плажове и улици, после събра най-разнородната публика, която съм виждала, в Двора на археологическия музей, за да попътува с тях до Африка, да им разкаже за бразилските инструменти, идващи оттам и да им покаже ритъма, който те връща в началото на времената: перкусии.
Момчета, момичета, чичовци, лели, баби хващат по някой инструмент, излязъл от шарената торба на времето и му се доверяват. Търсят ритъма, гледат всяко негово движение. Започват да свирят с него без страх, че ще сбъркат. Това все пак е урок на улицата, шоу, пренасяне в други светове. Той ги напътства ту на английски, ту на португалски, а на български научава: "едно, две". Казва им, че събрани в кръг и в ритъма на перкусиите, са като "семейство".

Дворът на музея кънти и вибрира от силата на звука. Малка пауза и: въведение в капоейра. От един ъгъл излиза "беримбау" - главният музикален "играч" в тази смесица между танца и боя. Инструмент с мистично звучене, който лекува всякакви тъги.

Разказва ми за пренасянето на капоейра в Бразилия от Африка. Когато е забранена от робовладелците. И играчите измислят въртеливи движения, които маскират уличния бой като танц. Въвежда се акомпаниментът от музикални инструменти. Някога, за да се скрият от робовладелците, вечер практикуващите капоейра са отивали далече в плантациите за кафе, подреждали се в кръг и играели на спокойствие.

Държи в ръцете си пандеро, традиционен инструмент за изпълнения на самба/прилича на дайре/. Свири на него с върховете на пръстите, с коляно, с длан, дори с чело. Разнася го из фоайето на хотела, излиза с него. Казва, че е любимият му инструмент. Интервюто започва със "Здравейте! Аз съм Клаудио. Как сте? Щастливи ли сте?"